maandag 25 maart 2013

¡Uno, dos, 3!

¡Hola!

Vorige week was een week vol zwoegen, zweten en bijkomende taken. Er was heel wat afwisseling en hoewel het soms niet zo voelde, kregen we toch heel wat gedaan!

Onze 3e maand in Ecuador is ingegaan en er resten ons nog ongeveer 3 weken!
Waar staat de pauzeknop ergens?
De tijd vliegt voorbij en voor één keer vind ik dat echt helemaal niet leuk!! Ik heb hier al zoveel beleefd, maar ik heb het gevoel dat ik helemaal nog niet rond ben met alles te ontdekken. Drie weken is echt de weinig...
Langzaam aan begin ik te merken dat de vertrekdatum dichterbij kruipt en als ik daaraan denk, springen de tranen in mijn ogen... Hoe kan een mens nu zoveel moois achterlaten?

De 3 hoofdstukken in onze gids worden verbeterd.
Ze zijn af! Alle drie onze hoofdstukken van onze gids rond coöperatief leren zijn sinds vorige week af en worden sindsdien ook verbeterd door Consuelita (?), de mevrouw van de bibliotheek. We werkten er hard aan en soms deed de aangebrachte verbetering dus wel een beetje pijn... Vooral Kim, die aanvankelijk ernaast moest gaan zitten, had het op een bepaald moment echt gehad. Begrijpelijk aangezien we vooral wouden dat ze enkel op taalkundige fouten gingen controleren, maar hier en daar zoveel veranderden dat de inhoud niet helemaal meer dezelfde is...
Nu rest ons enkel nog het maken van de rolkaarten die erbij horen! Hopelijk vinden we daar nog ergens een gaatje voor!

Met 3 werken aan de materialenkits!
Vorige week kregen we wat afwisseling in het constante vertalen van onze gids. We helpen nu elke namiddag mee met Wilson in de taller (atelier) om de tien materialenkits af te krijgen. Dit zijn kits vol met materiaal (voornamelijk rond wiskunde) zoals MAB-materiaal, de gallina Tok, een taptana, ...
Met ons drietjes kregen we al heel wat gedaan, dus de scholen die ze zullen ontvangen zullen tevreden zijn! Bovendien zal elke leerkracht die één van de kits in zijn handen krijgt nu de namen van enkele Belgische studenten kunnen lezen!
Bij deze: PROFICIAT ANNEGREET EN GUDRUN!









We maakten 3 lesvoorbereidingen!
Toen we onze gids gingen voorleggen aan Ramiro kregen we de boodschap dat hij toch heel graag wou dat we drie lessen maakten: elk een individuele en één voor ons samen. Het kwam een beetje onverwacht maar Kim en ik gingen aan het werk en maakten drie muzische lessen: ik een les schrijfdans voor het 1e leerjaar, Kim de les luisteren naar muziek over Trepak en samen een les met drie traditionele dansen van over de wereld, waaronder ook 't smidje van Laïs.


Toen we vorige vrijdag onze lessen toonden aan Ramiro, stuurde hij ons naar de leerkracht muziek voor wat meer uitleg. Ik toonde met hulp van Kim hoe de les schrijfdans in elkaar zat en voor we het wisten moesten we deze al eens oefenen voor de studenten van mijn klas! Wat was ik blij dat Kim er was om mij wat te helpen, want ik heb de lessen schrijfdans op de Artevelde jammer genoeg gemist!

Vandaag (maandag 25/03) gaven Kim en ik ook de dansles en hielp ik Kim met haar Trepak les!























Deze week moeten we normaal ook nog een algemenere presentatie geven aan de andere studenten van de ISPED en als alles goed gaat geven we onze lessen ook effectief in het lager onderwijs! We zullen zien, maar ik vind het alvast spannend!

Met 3 dingen tegelijk in je hoofd zitten: ons project in Ecuador, de taken van Artevelde en onze eindstage in België!
En dat terwijl je eigenlijk gewoon liever hier zou blijven voor nog een extra paar maanden...
Maar duty calls, dus blijven we blogs bijhouden, foto's selecteren, podcasts maken, verslagen schrijven en mailen naar mentoren. Daartussen, op een vrij momentje (meestal als ik al in bed lig), denk ik na hoe ik mijn lessen WO in elkaar zal steken en hoe ik in godsnaam al mijn lessen tussen thuiskomst en de start van de stage zal kunnen voorbereiden. Maar veel klagen heb ik niet, want wat dat betreft heeft Kim het veel slechter getroffen! Zij heeft denk ik niet eens één week...

Deze week zitten we met 3 Belgische studenten op de ISPED!
Debbie, een andere studente uit België die normaal werkt op het VVOB kantoor in Quito rond informatica is deze week een aantal dagen bij ons. Samen zullen we kijken wat de mogelijkheden zijn om de gids van Annegreet en Gudrun aan te passen/samen te vatten voor op de site Educar Ecuador. Laat ons hopen dat het internet het wat beter doet dan de laatste weken en dagen!



En dan nu nog enkele andere 3-tjes van de voorbije week:

Lomp tot de 3e!
Ik heb hier al een paar keer opgelucht adem gehaald toen ik er zeker van was dat er niemand mijn zoveelste dommigheid gezien had!
Wie mij kent, weet dat ik in België niet altijd de meest elegante ben en ook hier in Ecuador ben ik al het één en het ander tegengekomen...
Tegen deuren lopen, over matten uitslieren, over mijn eigen voeten struikelen, enkels omslaan, ... Ja we hebben het allemaal al meegemaakt. We, want ook Kim heeft al haar portie ongelukken gehad. Vorige week was ik dan weer zo slim om op één of andere manier mijn duim tussen het slotje van de WC-deur te steken, met een heleboel bloed tot gevolg.

Voor de 3e keer een beetje ziek...
Jep, het was vorige week weer zover. Mijn maag is toch niet zoveel gewoon als ik dacht. Gelukkig duurt het altijd maar zo lang totdat het er allemaal terug uit is, dus in de namiddag was ik weer volledig beter!

Eten voor 3!
Vorig week kregen we fanesca, ter ere van Semana Santa. Een typische Ecuadoraanse maaltijd, die heel lekker was, maar heel veel! Het is een soort dikke soep met 12 granen waarbij je van alles krijgt dat je er normaal in moet doen. Daarbij kregen we een jugo en een arroz con leche (een soort heel vloeibare rijstpap).


De avond dat we bleven slapen op de ISPED, maakten we ook heerlijke pannenkoeken! We hadden er natuurlijk veel te veel, dus Kim nam de dag erna de overschot mee naar haar huis...



3e keer goede keer: mijn was in Ecuador!
Vorige week deed ik maar liefst drie keer dezelfde was! De eerste keer was niet alles proper, de tweede keer kwam hij er vuiler uit dan hij erin gegaan was (het leek alsof hij in een berg aarde gelegen had) en de derde keer lukte het uiteindelijk met een handwas!

Een uitstap naar het 3e gebied in Ecuador is gepland: volgend weekend gaan we naar de Oriente!
Kim en ik vertrekken vrijdag naar Tena, naar de Oriente! We zijn nu al benieuwd wat we zullen beleven met de organisatie Kamak Maki!

¡Ciao!

Zoë

1 opmerking:

  1. Ziezo, ik heb weer alles gelezen...sommige dingen tot 3 keer toe! Oei, het begint nu wel hééél snel te gaan. Ik heb niet eens het gevoel dat je al zo lang weg bent...Hou je goed, en niet ziek worden in Tena hé. Tot op Skype?
    Dikke zoenen xxx
    Mam en co

    BeantwoordenVerwijderen