donderdag 7 maart 2013

Un fin de semana cultural

¡Hola a todos!

De helft is officieel gepasseerd! Wat gaat de tijd toch snel. Het liefst van al wou ik dat dat niet zo was, want ik heb het gevoel dat ik nog veel te veel wil doen en zien in de veel te korte tijd die mij hier nog rest! Het lijstje van wat er nog allemaal op het programma staat de komende weken is eindeloos... Maar first things first... Laat ik jullie nog even meenemen op een trip doorheen mijn wonderbaarlijke leven hier in Ecuador!

Afgelopen vrijdag vertrokken Kim en ik wat vroeger van de ISPED en stapten we in Otavalo op de bus richting Quito. Na een goede twee uur op de bus en een veel te lange taxirit (file, verkeerd rijden en tegengehouden worden door de politie) kwamen we toe aan het ministerie van onderwijs waar we Stijn ontmoetten. Vrijdagnacht bleven we slapen bij hem en Anneleen en zaterdagochtend zetten we aan richting het 'kampement'. Rond 10 uur kwamen de eerste kinderen van Nederlandse school in Quito toe voor het cultuurweekend met het thema 'verkiezingen in Bene'.

Kim en ik waren verantwoordelijk voor de kleuters. Samen stelden we (weliswaar met wat moeite) eisen op voor de nieuwe koning van Bene. Na wat moeite en veel vertalingen van het Nederlands naar het Spaans, kreeg onze groep aan de hand van tekeningen toch heel wat mooie eisen voor de nieuwe koning voor elkaar.


In de namiddag hadden we een muzikaal pak voorzien met veel liedjes, spelletjes en toch ook wat vragen over België en Nederland. In het midden vonden de kinderen een grote zak snoep waaruit ze er elk drie mochten nemen.


Die avond moesten de kleuters alweer naar huis en zou er dus al een eerste stemming plaatsvinden. Er was keuze uit prinses Sofia, Rosie Revolutie en Kees Kaas. Iedereen (ook de ouders) zouden hun stem kunnen uitbrengen op stembriefjes, MAAR... die waren verdwenen! Een dief had ze meegepakt en natuurlijk waren onze kinderen dé aangewezen personen om ze terug te vinden. Kim en ik stonden in rechtstreeks contact met de mysterieuze 'meneer' en telkens wanneer de kinderen een opdracht goed uitvoerden, kregen ze een extra tip!


Op zondag vonden er drie workshops plaats. Kim en ik hadden er één in elkaar gestoken waarin we alle kinderen vragen stelden over typische gewoontes en dingen in Ecuador en België/Nederland. Hier en daar vormde het Nederlands nog wat problemen, maar we zijn er geraakt! De antwoorden werden gefilmd en de resultaten zijn erg mooi!

De verkiezingen werden uiteindelijk gewonnen door prinses Sofia, die trouwde met Kees Kaas en Rosie Revolutie aanstelde als haar minister van plezier.

Hieronder nog enkele sfeerbeelden van het volledige weekend:

Groepsfoto zonder mij, aangezien ik fotograaf van dienst was bij deze versie.
Kees Kaas
Prinses Sofia en Kees Kaas
Rosie Revolutie


Je leest en ziet het: het was een fantastisch weekend! Hoewel ik nu ook wel rondloop met een aantal muggenbeten op mijn voeten die verschrikkelijk jeuken! Nu ja, naar het schijnt zijn het geen muggenbeten maar beten van een ander insect.

Bij terugkomst in het huis van Stijn en Anneleen op zondagavond aten we heerlijke (goed gebakken) frietjes met zalm!

Maandag gingen we niet onmiddellijk terug naar de ISPED, maar gingen we naar het kantoor van de VVOB waar we een vergadering bijwoonden en enkele zaken bespraken met Debbie, de stagiair informatica. Waar mogelijk zullen we namelijk voor onze opdrachten samenwerken.

Vandaag is het ondertussen al woensdagavond en schrijf ik dit blogbericht vanuit mijn bed in de ISPED. Hoe dat komt en wat ik precies gedaan heb op deze "werkdag" lees je in mijn volgend blogbericht!


¡Ciao!

Zoë

2 opmerkingen:

  1. ben zo blij dat je het daar zo goed stelt!xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel leuke start voor de inzet van de 2e helft van je verblijf ginder!
    Geniet ervan, en laat u maar nekeer volledig gaan...
    Dikke zoen xxx
    Mam

    BeantwoordenVerwijderen